TEMA 5 segon ESO


TEMA 5: SINTAXI II

Al llarg d'aquest tema estem llegint : La llegenda de l'amulet de jade de l'autor  Vicent Enric Belda editat per BROMERA. Cal que preguntes quines activitats de lectura es realitzen en cada capítol i,  en casa de no saber-les, fes un resum de 100 paraules per capítol.

1. Copia a la llibreta el següent quadre:
FUNCIÓ
DEFINICIÓ
Subjecte (S)
És la persona, la cosa, l’animal, el fet... del qual diem alguna cosa o fa l’acció del verb: Joan puja l’escala.
Predicat (P)
És allò que fa o diem del subjecte: Joan i Maria fan els deures.

Atribut (At)
Qualifica o indica un tret o característica del subjecte. El tenen totes les oracions que porten un verb copulatiu (ser, estar, semblar i parèixer) i el seu predicat és nominal (PN)
Complement Directe (CD)
Complementa la informació d’un verb transitiu especificant allò que fa el subjecte. No van introduïts per cap preposició. Responen a la pregunta què o quina cosa: Miquel neteja el bany.
Complement Indirecte (CI)
Expressa la finalitat o la destinació de l’acció del verb i sempre va introduït per les preposicions A o PER A: Sebastià treballa per a pagar-se la carrera. Respon a la pregunta a qui o per a qui
Complement Circumstancial (CC)
Indica una circumstància en què es realitza l’acció del verb. Segons els tipus de circumstància podem parlar de:

CC TEMPS (CCT)
Quan? Jordi juga sol cada dia.

CC LLOC (CCL)
On? Jordi juga sol en casa.

CC MANERA (CCM)
Com? Ho farem ràpidament.

CC COMPANYIA (CCC)
Amb qui? Aniré amb el Manel.

CC INSTRUMENT (CCI)
Amb què? Amb quina cosa? Ho he retallat amb les tisores.






2. Analitza les següents oracions indicant: V, S, PN o PV, At, CD, CI, CC
- Verònica és una xiqueta de Benifaió.
- Empar i Juli viuen a Barcelona.
- Gràcia sembla la reina de la festa.
- Bernat va nàixer a Alzira.
- Alcàsser és un poble valencià.
3. Torna a escriure la definició de COMPLEMENT DIRECTE i a continuació escriu-ne un en les següents oracions:
- Lluïsa fa _________ cada matí.
- Compre _________ per a ma mare.
- Escrius _________ a un amic.
- Tu i jo mengem _________ a l’hora de l’esplai.
- Albert i Alfred venen _________ en el mercat.
- Tu i Roser sopeu _________ sempre que aneu a Alacant.
4. Llig el text i para atenció en els verbs.
Tinc tretze anys, quasi catorze, i estudie en un institut a la ciutat de València. Les classes només són pels matins, després, per la vesprada, entrene a bàsquet en l’equip que té l’institut. Cada dissabte juguem partits de lliga en diferents llocs de la nostra comarca. Aquest cap de setmana competim a mort contra els primers classificats. N’estic segur que el triomf és per a nosaltres perquè ho somie cada nit. La resta dels membres de l’equip no ho creuen però jo ja faig tot el possible per a què es deixen de romanços i comencen a encistellar cada pilota que els arribe a les mans.
Els verbs del text estan en PRESENT D’INDICATIU. Recordes com es conjugava? Fixa’t en la primera columna de cada taula i conjuga els verbs que s’indiquen.
PASSEJAR
CAÇAR
-e


-es


-a


-em


-eu


-en


Recorda: ja, ge, gi, jo, ju ça, ce, ci, ço, çu


REBRE
TÉMER
-ø


-s


-ø


-em


-eu


-en


Recorda: Els sons oclusius a final de mot, després de vocal o de diftong tònic, s'ha d'escriure la forma oclusiva c
3ª (pur)
SENTIR
DORMIR
-ø


-s


-ø


-im


-iu


-en




(INCOATIU)
SERVIR
PARTIR
-isc


-ixes


-ix


-im


-iu


-ixen




5. Completa les oracions amb un verb en PRESENT D’INDICATIU.
a) Ramon i jo ______ el barri de Russafa.
b) Jo ______ 13 anys.
c) Tu i Margalida ______ una bona pel·lícula.
d) Alexandre ______ molts diners.
e) Cristòfol i Carme ______ un bar cada dia.
f) Tu, ______ una casa gran?




6. Torna a copiar la definició de COMPLEMENT INDIRECTE i, a continuació, escriu-ne un en les següents oracions:
a) Salvador treballa ______ .
b) Raül i Elisabet cuinen una truita ______.
c) Els meus avis compren regals ______ .
d) Carme i Dídac donen un llibre ______ .
e) Blai I Jaume porten una cadira ______.
f) Vicent i Josep ajuden amb la compra ______ .
7. Escriu la primera persona del singular del present d’indicatiu dels verbs següents:
Anar Córrer Fer Aparéixer
Cabre Morir Viure
Conéixer
8. Completa la següent graella de verbs irregulars de la 2ª conjugació en present d’indicatiu. Consulta, si t’és necessari, la flexió verbal.
CAURE
CREURE
VEURE
BEURE
TRAURE
caic





creus





veu





Bevem





Traem/Traiem







9. Completa la següent graella de verbs irregulars de la 3ª conjugació en present d’indicatiu. Consulta, si t’és necessari, la flexió verbal.
AFEGIR
LLEGIR
COSIR
OBRIR
TENIR
Afig/ Afegisc





Lliges/Llegixes





cus





obrim





teniu







10. Fes una anàlisi sintàctica de les oracions que se proposen indicant: V, S, PN o PV, At, CD, CI, CC
a) Laia és una xiqueta molt guapa.
b) Raquel té una filla.
c) Joan Vicent treballa en una empresa els caps de setmana.
d) Mon pare prepara macarrons per a tota la família cada divendres amb els millors ingredients.
e) Isabel de Villena fou una gran escriptora.
f) Viatgem amb la seua germana sempre que podem.
g) Ahir per la nit vaig anar al teatre amb el meu germà.
h) L’any passat vaig veure una pel·lícula en eixe cinema.
i) Farem els deures ben fets.
j) Assumpció somiava el mateix sempre.


11. Una frase feta és un conjunt de dos o més mots, un d’ells un verb, que equivalen a un sintagma verbal, són expressions que tenen forma fixa, tenen sentit figurat i són d’ús comú per la majoria dels parlants d’un mateix idioma.
- Estar a la lluna de València: Estar distret. Jacint està a la lluna de València i no s’assabenta de res.
Escriu una oració amb cada frase feta. Investiga primer quin és el seu significat.
  • Traure foc pels queixals
  • Portar cua
  • Tallar l’abadejo
  • Anar amb el cor amb la mà
  • Ofegar-se amb un got d’aigua
  • Anar a bacs
12. Redacta un text (100-120 paraules) on contes el que fas habitualment. Ho has de fer en PRESENT D’INDICATIU.
13. Prepareu, en parelles, una intervenció oral on s’imagineu que dos amics es troben després de 25 anys d’haver acabat l’institut i es conten que estan fent en l’actualitat. Duració mínima: 60 segons.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sessió 3: del 23 al 27 de març

Sessió 1i 2: del 25 al 31 de maig