TEMA 5 segon ESO
TEMA 5: SINTAXI II
Al llarg d'aquest tema estem llegint : La llegenda de l'amulet de jade de l'autor Vicent Enric Belda editat per BROMERA. Cal que preguntes quines activitats de lectura es realitzen en cada capítol i, en casa de no saber-les, fes un resum de 100 paraules per capítol.
1. Copia
a la llibreta el següent quadre:
FUNCIÓ
|
DEFINICIÓ
|
Subjecte
(S)
|
És
la persona, la cosa, l’animal, el fet... del qual diem alguna
cosa o fa l’acció del verb: Joan
puja l’escala.
|
Predicat
(P)
|
És
allò que fa o diem del subjecte: Joan i Maria fan
els deures.
|
Atribut
(At)
|
Qualifica
o indica un tret o característica del subjecte. El tenen totes
les oracions que porten un verb copulatiu (ser, estar, semblar i
parèixer) i el seu predicat és nominal (PN)
|
Complement
Directe (CD)
|
Complementa
la informació d’un verb transitiu especificant allò que fa el
subjecte. No van introduïts per cap preposició. Responen a la
pregunta què
o quina cosa:
Miquel neteja el
bany.
|
Complement
Indirecte (CI)
|
Expressa
la finalitat o la destinació de l’acció del verb i sempre va
introduït per les preposicions A
o PER A:
Sebastià treballa per
a pagar-se la carrera.
Respon a la pregunta a
qui o per
a qui
|
Complement
Circumstancial (CC)
|
Indica
una circumstància en què es realitza l’acció del verb. Segons
els tipus de circumstància podem parlar de:
|
CC
TEMPS (CCT)
|
Quan?
Jordi juga sol cada
dia.
|
CC
LLOC (CCL)
|
On?
Jordi juga sol en
casa.
|
CC
MANERA (CCM)
|
Com?
Ho farem ràpidament.
|
CC
COMPANYIA (CCC)
|
Amb qui?
Aniré amb el
Manel.
|
CC
INSTRUMENT (CCI)
|
Amb
què? Amb
quina cosa? Ho
he retallat amb
les tisores.
|
2. Analitza
les següents oracions indicant: V, S, PN o PV, At, CD, CI, CC
- Verònica és una xiqueta de
Benifaió.
- Empar i Juli viuen a
Barcelona.
- Gràcia sembla la reina de
la festa.
- Bernat va nàixer a Alzira.
- Alcàsser és un poble
valencià.
3. Torna
a escriure la definició de COMPLEMENT DIRECTE i a continuació
escriu-ne un en les següents oracions:
- Lluïsa fa _________ cada
matí.
- Compre _________ per a ma
mare.
- Escrius _________ a un amic.
- Tu i jo mengem _________ a
l’hora de l’esplai.
- Albert i Alfred venen
_________ en el mercat.
- Tu i Roser sopeu _________
sempre que aneu a Alacant.
4. Llig
el text i para atenció en els verbs.
Tinc
tretze anys, quasi catorze, i estudie en un institut a la ciutat de
València. Les classes només són pels matins, després, per la
vesprada, entrene a bàsquet en l’equip que té l’institut. Cada
dissabte juguem partits de lliga en diferents llocs de la nostra
comarca. Aquest cap de setmana competim a mort contra els primers
classificats. N’estic segur que el triomf és per a nosaltres
perquè ho somie cada nit. La resta dels membres de l’equip no ho
creuen però jo ja faig tot el possible per a què es deixen de
romanços i comencen a encistellar cada pilota que els arribe a les
mans.
Els verbs del text estan en
PRESENT D’INDICATIU.
Recordes com es
conjugava? Fixa’t en la primera columna de cada taula i conjuga els
verbs que s’indiquen.
1ª
|
PASSEJAR
|
CAÇAR
|
-e
|
|
|
-es
|
|
|
-a
|
|
|
-em
|
|
|
-eu
|
|
|
-en
|
|
|
Recorda: ja, ge, gi, jo,
ju ça, ce, ci, ço, çu
2ª
|
REBRE
|
TÉMER
|
-ø
|
|
|
-s
|
|
|
-ø
|
|
|
-em
|
|
|
-eu
|
|
|
-en
|
|
|
Recorda: Els sons oclusius
a
final de mot, després de vocal o de diftong tònic, s'ha d'escriure
la forma oclusiva p , t , c
3ª
(pur)
|
SENTIR
|
DORMIR
|
-ø
|
|
|
-s
|
|
|
-ø
|
|
|
-im
|
|
|
-iu
|
|
|
-en
|
|
|
3ª
(INCOATIU)
|
SERVIR
|
PARTIR
|
-isc
|
|
|
-ixes
|
|
|
-ix
|
|
|
-im
|
|
|
-iu
|
|
|
-ixen
|
|
|
5. Completa
les oracions amb un verb en PRESENT D’INDICATIU.
a) Ramon i jo ______ el barri
de Russafa.
b) Jo ______ 13 anys.
c) Tu i Margalida ______ una
bona pel·lícula.
d) Alexandre ______ molts
diners.
e) Cristòfol i Carme ______
un bar cada dia.
f) Tu, ______ una casa gran?
6. Torna
a copiar la definició de COMPLEMENT INDIRECTE i, a continuació,
escriu-ne un en les següents oracions:
a) Salvador treballa ______ .
b) Raül i Elisabet cuinen una
truita ______.
c) Els meus avis compren
regals ______ .
d) Carme i Dídac donen un
llibre ______ .
e) Blai I Jaume porten una
cadira ______.
f) Vicent i Josep ajuden amb
la compra ______ .
7. Escriu
la primera persona del singular del present d’indicatiu dels verbs
següents:
Anar Córrer Fer Aparéixer
Cabre Morir Viure
Conéixer
8. Completa la
següent graella de verbs irregulars de la 2ª conjugació en present
d’indicatiu. Consulta, si t’és necessari, la flexió verbal.
CAURE
|
CREURE
|
VEURE
|
BEURE
|
TRAURE
|
caic
|
|
|
|
|
|
creus
|
|
|
|
|
|
veu
|
|
|
|
|
|
Bevem
|
|
|
|
|
|
Traem/Traiem
|
|
|
|
|
|
9. Completa la
següent graella de verbs irregulars de la 3ª conjugació en present
d’indicatiu. Consulta, si t’és necessari, la flexió verbal.
AFEGIR
|
LLEGIR
|
COSIR
|
OBRIR
|
TENIR
|
Afig/
Afegisc
|
|
|
|
|
|
Lliges/Llegixes
|
|
|
|
|
|
cus
|
|
|
|
|
|
obrim
|
|
|
|
|
|
teniu
|
|
|
|
|
|
10. Fes
una anàlisi sintàctica de les oracions que se proposen indicant: V,
S, PN o PV, At, CD, CI, CC
a) Laia és una xiqueta molt
guapa.
b) Raquel té una filla.
c) Joan Vicent treballa en una
empresa els caps de setmana.
d) Mon pare prepara macarrons
per a tota la família cada divendres amb els millors ingredients.
e) Isabel de Villena fou una
gran escriptora.
f) Viatgem amb la seua germana
sempre que podem.
g) Ahir per la nit vaig anar
al teatre amb el meu germà.
h) L’any passat vaig veure
una pel·lícula en eixe cinema.
i) Farem els deures ben fets.
j) Assumpció somiava el
mateix sempre.
11.
Una frase
feta és un conjunt
de dos o més mots, un d’ells un verb, que equivalen a un sintagma
verbal, són
expressions que tenen forma fixa, tenen sentit figurat i són d’ús
comú per la majoria dels parlants d’un mateix idioma.
- Estar
a la lluna de València:
Estar distret. Jacint està a la lluna de València i no s’assabenta
de res.
Escriu una oració amb cada
frase feta. Investiga primer quin és el seu significat.
-
Traure foc pels queixals
-
Portar cua
-
Tallar l’abadejo
-
Anar amb el cor amb la mà
-
Ofegar-se amb un got d’aigua
12. Redacta un text
(100-120 paraules) on contes el que fas habitualment. Ho
has de fer en PRESENT D’INDICATIU.
13. Prepareu,
en parelles, una intervenció oral on s’imagineu que dos amics es
troben després de 25 anys d’haver acabat l’institut i es conten
que estan fent en l’actualitat. Duració mínima: 60 segons.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada