Sessió 3: del 27 al 30 d'abril

SOLUCIONARI: EL FLAUTISTA I ELS AUTOMÒBILS
Estes activitats es fan i es corregixen en la llibreta i no cal enviar-les al teu professor
Corregix les activitats (recorda que ho fem amb el bolígraf roig) i fes les que se proposen.
Tot el que has de corregir i fer està escrit amb negreta
1.       Resumix el conte amb les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
Resposta oberta
2.       Com has pogut comprovar, en esta història la seua estructura està incompleta perquè falta el desenllaç . Escriu-ne tu un (60 paraules).
Resposta oberta
3.       Les altres dues parts de l’estructura de la narració són: Introducció i nus. Digues on comencen i acaben cadascuna d’elles.
La Introducció va des de la primera paraula de conte fins l’oració: I el meu cap no és diferent als dels altres. En esta part del text es presenta quina era la situació.
El nus comença després de la introducció ja que quan apareix el jove flautista comencen a haver-hi canvis en la situació.

4.       Al llarg del conte apareix molt de lèxic referent a l’automòbil. Ajuda’t d’aquest enllaç per conéixer tots els significats i, després, escriu deu oracions amb deu paraules d’eixe lèxic. Recorda que totes les oracions tenen un verb, un subjecte (qui fa l’acció del verb) i un predicat (on el verb és el nucli i s’expressa el que fa el subjecte)

Resposta oberta
Assenyala els 10 verbs que has utilitzat en les oracions anterior i conjuga’ls en imperfet d’indicatiu. En el cas de tindre verbs repetits, canvia el temps de conjugació en aquest ordre: passat simple, passat perifràstic, perfet simple, futur, condicional, imperatiu... Quan acabes l’activitat has de tindre 10 temps conjugats.

5.       Quan el flautista es presenta en l’alcaldia, l’autor fa una breu descripció d’ell però de l’alcalde no en fa cap. Com t’imagines que és? Descriu-lo amb unes quaranta paraules (recorda que per a fer descripcions s’usen molt els verbs copulatius: ser, estar, semblar i paréixer).
Resposta oberta.
Quines característiques o trets has dit de l’alcalde? Torna a escriure la descripció però ara en femení, com si fora una alcaldessa
6.       Saps que signifiquen estos mots que apareixen en el conte: cavallets, engronsadores, tobogans, pilotes i catxerulos. Busca el seu significat i definix-los amb un xicotet dibuix.
Totes les paraules estan relacionades amb jocs i activitats infantils i, per tant, si n’has posat una altra, has de buscar al diccionari quina accepció és la correcta i canviar el dibuix.
7.       Segons on està la síl·laba tònica d’una paraula les classifiquem en agudes, planes i esdrúixoles. Explica com és cada una d’estes paraules i escriu cinc exemples de cadascuna.
Agudes: tenen la síl·laba tònica en l’última posició ( _ _ x ): lleó, Amador, xaval, casal, pastís.
Planes: tenen la síl·laba tònica en la penúltima posició ( _ X _): taula,roba, cotxe, quarantena, sabata.
Esdrúixoles: València, església, tiva, Úrsula, pida.

Encercla la síl·laba tònica de les paraules que has escrit com exemple i comprova que les has posat en el lloc corresponent.
8.       Recordes les regles de l’accentuació en valencià? Escriu-les
Usarem l’accent gràfic en els següents casos:
-          Agudes: accentuarem les paraules agudes que acaben en: a, e, i, o, u, as, es, is, os, us, en, in.
-          Planes: accentuarem les paraules planes que no acaben en: a, e, i, o, u, as, es, is, os, us, en, in.
-          Esdrúixoles: Les accentuarem totes.
9.       En el primer paràgraf trobaràs sis paraules subratllades. Explica per quin motiu porten accent gràfic o per quin motiu no el porten.
Flautista: No s’accentua perquè és plana i acaba en vocal
Màgic: S’accentua perquè és plana i no acaba en a, e, i, o, u, as, es, is, os, us, en, in
Història: S’accentua perquè és esdrúixola. Les esdrúixoles s’accentuen sempre.
Jovenet: No s’accentua perquè és aguda i no acaba en: a, e, i, o, u, as, es, is, os, us, en, in
Portà: S’accentua perquè és aguda i acaba en vocal.
Ratolins: No s’accentua perquè és aguda i no acaba en: a, e, i, o, u, as, es, is, os, us, en, in

Fes el dictat que trobaràs en aquest enllaç (pots escoltar-lo tantes vegades com vulgues: https://www.uv.es/spl/v/aprendre/dictats/arxius_de_so/de_01_001_d.mp3

Corregix el dictat anterior i torna a escriure les oracions on tingues alguna falta.  En aquest enllaç: https://www.uv.es/spl/v/aprendre/dictats/de_01_001.html


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sessió 3: del 23 al 27 de març

Sessió 1i 2: del 25 al 31 de maig

TEMA 5 segon ESO