Sessió 3: del 21 al 24 d'abril
SOLUCIONARI: LA
CASA EN EL DESERT
Corregix les activitats
(recorda que ho fem amb el bolígraf roig) i fes les que se proposen.
Tot el que has de corregir i
fer està escrit amb negreta
Estes activitats NO les has d'enviar al teu professor.
1. Resumix
el conte amb les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
Resposta oberta
2. Com
has pogut comprovar, en esta història la seua estructura està incompleta perquè
falta el desenllaç . Escriu-ne tu un (60 paraules).
Resposta oberta
3. Com
ja hem vist en altres sessions els gentilicis
són les paraules que designen el lloc de procedència. Al llarg de tota la
història n’apareixen molts. Escriu tots
els que apareixen en el primer paràgraf i flexiona’ls en gènere i nombre
(Ex. Italià, italiana, italians, italianes).
Suís, suïssa, suïssos,
suïsses. Anglés, anglesa, anglesos, angleses. Americà, americana,
americans, americanes. Rus, russa, russos, russes. Jordà, jordana,
jordans, jordanes.
Recorda que els
gentilicis subratllats porten doble s perquè el país s’escriu en doble s:
Suïssa i Rússia. La resta només en porta una: francesa, irlandesos...
4. Un
topònim és la paraula que designa un lloc (país, regió, ciutat, poble...).
Busca al text tots els topònims i
gentilicis que aparéixen. Escriu-los en la llibreta però en el cas dels
gentilicis només escriuràs el país a què pertanyen. Per exemple, del gentilici
italianes escriuràs Itàlia.
Itàlia, Suïssa,
Anglaterra, Amèrica, Rússia, Jordània, Àustria, Alemanya, Turquia, Dinamarca,
Holanda, Romania, Índia, Indonèsia, Islàndia, Ghana, Japó, Sud-àfrica i
Austràlia.
5. Al
llarg del text trobaràs unes paraules subratllades, què tenen totes en comú? Quan ho apliquem? Escriu-les en la fila
corresponent:
Tenen en comú que
s’apostrofen. Ho apliquem quan de, el, la
van davant de paraules que comencen per so vocàlic (vocal o h muda)
DE: d’or, d’això,
d’agafar, d’aquesta, d’argamassa.
EL: l’any,
l’arquitecte, l’encarregat.
LA: l’altra
En quins casos no
apostrofem LA? Quan la paraula de després comença per I, U àtones com en: la
universitat, la Irene...
6. En
l’últim paràgraf trobem la paraula instruïda.
Aquest mot si acompanya un nom i indica una característica del mateix té la
categoria gramatical d’adjectiu. Però com bé sabeu també es pot tractar d’una
forma verbal no personal: el participi. Els participis, igual que els adjectius,
flexionen en gènere i nombre: instruït,
instruïda, instruïts, instruïdes. Busca en l’últim paràgraf del text totes
les formes verbals i escriu el seu participi flexionat (com hem fet en
instruir).
Pogut-poguda-poguts-pogudes. Agafat-agafada-agafats-agafades
Llegit-llegida-llegits-llegides compost-composta-composts-compostes
Cansat-cansada-cansats-cansades fullejat-fullejada-fullejats-fullejades
Estat-estada-estats-estades
7.
Quan volem parlar
d’accions passades ja finalitzades però que s’han fet en un període temporal
que encara no s’ha acabat, quin temps verbal utilitzem? Conjuga els verbs instruir, fullejar i ser en eixe temps.
Utilitzem el Perfet
d’indicatiu
He instruït, has
instruït, ha instruït, hem instruït, heu instruït, han instruït
He fullejat, has
fullejat, ha fullejat, hem fullejat, heu fullejat, han fullejat.
He estat, has estat,
ha estat, hem estat, heu estat, han estat,
Escriu cinc oracions
amb les formes verbals anteriors canviant els gèneres i nombres:
Exemple: han fullejades eixes revistes.
8.
En el text trobem
diferents paraules que fan referència a parts d’una casa: soterrani, andana, habitacions, pisos, sostre, teulada, fumeral,
escales. Saps els que signifiquen? Sotano,
desván, habitaciones, pisos, techo, tejado, chimenea, escaleras.
9. Escriu
una oració amb cada paraula de l’exercici anterior però s’ha d’entendre en ella
el significat de la paraula: Les
escales són blanques. Puge a la primera planta per les escales.
Resposta Oberta
10. Si
ordenes les lletres ombrejades del text trobaràs el nom d’un dels teus
professors. Quina assignatura et dona? Felipe
Becares d’Educació Física.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada