Sessió 3: del 21 al 24 d'abril

SOLUCIONARI: LA CASA EN EL DESERT

Corregix les activitats (recorda que ho fem amb el bolígraf roig) i fes les que se proposen.
Tot el que has de corregir i fer està escrit amb negreta
Estes activitats NO les has d'enviar al teu professor.

1.       Resumix el conte amb les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
Resposta oberta
2.       Com has pogut comprovar, en esta història la seua estructura està incompleta perquè falta el desenllaç . Escriu-ne tu un (60 paraules).
Resposta oberta
3.       Com ja hem vist en altres sessions els gentilicis són les paraules que designen el lloc de procedència. Al llarg de tota la història n’apareixen molts. Escriu tots els que apareixen en el primer paràgraf i flexiona’ls en gènere i nombre (Ex. Italià, italiana, italians, italianes).
Suís, suïssa, suïssos, suïsses. Anglés, anglesa, anglesos, angleses. Americà, americana, americans, americanes. Rus, russa, russos, russes. Jordà, jordana, jordans, jordanes.
Recorda que els gentilicis subratllats porten doble s perquè el país s’escriu en doble s: Suïssa i Rússia. La resta només en porta una: francesa, irlandesos...
4.       Un topònim és la paraula que designa un lloc (país, regió, ciutat, poble...). Busca al text tots els topònims  i gentilicis que aparéixen. Escriu-los en la llibreta però en el cas dels gentilicis només escriuràs el país a què pertanyen. Per exemple, del gentilici italianes escriuràs Itàlia.
Itàlia, Suïssa, Anglaterra, Amèrica, Rússia, Jordània, Àustria, Alemanya, Turquia, Dinamarca, Holanda, Romania, Índia, Indonèsia, Islàndia, Ghana, Japó, Sud-àfrica i Austràlia.
5.       Al llarg del text trobaràs unes paraules subratllades, què tenen totes en comú? Quan ho apliquem? Escriu-les en la fila corresponent:
Tenen en comú que s’apostrofen. Ho apliquem quan de, el, la van davant de paraules que comencen per so vocàlic (vocal o h muda)
DE: d’or, d’això, d’agafar, d’aquesta, d’argamassa.
EL: l’any, l’arquitecte, l’encarregat.
LA: l’altra
En quins casos no apostrofem LA? Quan la paraula de després comença per I, U àtones com en: la universitat, la Irene...
6.       En l’últim paràgraf trobem la paraula instruïda. Aquest mot si acompanya un nom i indica una característica del mateix té la categoria gramatical d’adjectiu. Però com bé sabeu també es pot tractar d’una forma verbal no personal: el participi.  Els participis, igual que els adjectius, flexionen en gènere i nombre: instruït, instruïda, instruïts, instruïdes. Busca en l’últim paràgraf del text totes les formes verbals i escriu el seu participi flexionat (com hem fet en instruir).
Pogut-poguda-poguts-pogudes.         Agafat-agafada-agafats-agafades
Llegit-llegida-llegits-llegides               compost-composta-composts-compostes
Cansat-cansada-cansats-cansades      fullejat-fullejada-fullejats-fullejades
Estat-estada-estats-estades                
7.       Quan volem parlar d’accions passades ja finalitzades però que s’han fet en un període temporal que encara no s’ha acabat, quin temps verbal utilitzem? Conjuga els verbs instruir, fullejar i ser en eixe temps.
Utilitzem el Perfet d’indicatiu
He instruït, has instruït, ha instruït, hem instruït, heu instruït, han instruït
He fullejat, has fullejat, ha fullejat, hem fullejat, heu fullejat, han fullejat.
He estat, has estat, ha estat, hem estat, heu estat, han estat,

Escriu cinc oracions amb les formes verbals anteriors canviant els gèneres i nombres:
Exemple: han fullejades eixes revistes.
8.       En el text trobem diferents paraules que fan referència a parts d’una casa: soterrani, andana, habitacions, pisos, sostre, teulada, fumeral, escales. Saps els que signifiquen? Sotano, desván, habitaciones, pisos, techo, tejado, chimenea, escaleras.

9.       Escriu una oració amb cada paraula de l’exercici anterior però s’ha d’entendre en ella el significat de la paraula: Les escales són blanques. Puge a la primera planta per les escales.
Resposta Oberta
10.   Si ordenes les lletres ombrejades del text trobaràs el nom d’un dels teus professors. Quina assignatura et dona? Felipe Becares d’Educació Física.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sessió 3: del 23 al 27 de març

Sessió 1i 2: del 25 al 31 de maig

TEMA 5 segon ESO