Sessió 3: CORRECCIONS del 30/03 al 3 d'abril
Sessió 3 CORRECCIONS (setmana
del 29/03 al 3 d’abril)
Recorda que
corregim en roig. Si algun exercici el tens molt malament seria convenient que
el tornares a fer.
Si tens
possibilitat d’escriure en un ordinador et recomanem que les activitats de
redactar les escrigues en un processador de text i que li passes el corrector.
SOLUCIONARI: aquells pobres fantasmes
Corregix les activitats
(recorda que ho fem amb el bolígraf roig) i fes les que se proposen.
Tot el que has de corregir i fer està escrit amb
negreta
1. Resumix el conte amb
les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
Resposta oberta
2. Com has pogut comprovar
el final del conte ha quedat obert. Escriu-ne tu un (60 paraules).
Resposta oberta
Amb el resum i el final que has fet conta-li la història a
algú de la família.
3. En
quin planeta viuen els fantasmes? Quin nom reben els habitants d’eixe planeta?
La paraula que designa el lloc d’origen d’una persona s’anomena gentilici. Escriu el gentilici
dels següents llocs (busca en un diccionari
si tens dubtes):
València: valencià
|
Alacant: alacantí
|
Castelló: castellonenc
|
Europa: europeu
|
Àsia: asiàtic
|
Àfrica: africà
|
Amèrica: americà
|
França:francés
|
Andorra: andorrà
|
Madrid:
madrileny
|
Burgos: burgalés
|
Colòmbia: colombià
|
Argentina: argentí
|
Marroc:marroquí
|
Xina: xinés
|
Bolívia bolivià:
|
Índia: indi
|
Japó: japonés
|
Albacete: albaceteny
|
Conca: conqués
|
Escriu els gentilicis
anteriors en femení.
4. Recorda
que els gentilicis, al ser adjectius, tenen flexió de gènere i nombre, és a
dir, poden ser masculins, femenins, singular i plurals. Escriu 10 oracions
utilitzant gentilicis diferents als de l’activitat anterior. Fes com en
l’exemple:
Els cotxes alemanys
són molt ràpids.
Resposta oberta
5. Al
llarg del text trobaràs 10 verbs subratllats. Fes com en l’exemple:
Fan: Del verb fer de la 2ª conjugació. Present d’indicatiu.
3ª persona del plural.
Prenen: Del verb
prendre de la 2ª conjugació. Present d’indicatiu. 3ª persona del singular.
Cridava: Del verb
cridar de la 1ª conjugació. Imperfet d’indicatiu. 3ª persona del singular.
Posa: del verb posar
de la 1ª conjugació. Present d’indicatiu. 3ª persona del singular.
Ha dit: del verb dir
de la 3ª conjugació. Perfet d’indicatiu. 3ª persona del singular.
Va deixar: del verb
deixar de la 1ª conjugació. Passat Perifràstic. 3ª persona del singular.
Proposà: del verb proposar
de la 1ª conjugació. Passat Simple. 3ª persona del singular.
Podrem: del verb
poder de la 2ª conjugació. Futur. 1ª persona del plural.
Conec: del verb
conéixer de la 2ª conjugació. Present d’indicatiu. 1ª persona del singular.
Equivocarem: del verb
equivocar de la 1ª conjugació. 1ª persona del plural.
Has encertat tots els
temps verbals? En quins has fallat? Conjuga de forma completa aquells amb els
quals no has encertat el temps. Com en el següent exemple:
Fer:
faig, fas, fa, fem, feu, fan
6. El
present d’indicatiu d’alguns verbs es conjuga d’una manera un poc irregular. Conjuga el Present
d’Indicatiu del verbs que es proposen en la graella i comprova, igual que fem a
classe, si els tens bé en el DICCIONARI NORMATIU VALENCIÀ:
CONÉIXER
|
ENTENDRE
|
BEURE
|
VEURE
|
VENDRE
|
Conec
|
Entenc
|
Bec
|
Veig
|
Venc
|
Coneixes
|
Entens
|
Beus
|
Veus
|
Vens
|
Coneix
|
Entén
|
beu
|
Veu
|
Ven
|
Coneixem
|
Entenem
|
bevem
|
Veiem
|
Venem
|
Coneixeu
|
Enteneu
|
Beveu
|
Veieu
|
Veneu
|
coneixen
|
entenen
|
beuen
|
veuen
|
venen
|
7. En
la història un personatge diu: “Naturalment: la minoria ha de seguir la majoria”. A què es refereixen? Estàs
d’acord amb eixa afirmació? Explica-ho amb cinc oracions.
Resposta oberta
8. El
narrador per a contar-nos la història fa servir en diferents ocasions
determinants numerals. Recorda la regla de D-U-C (el guionet el posem entre:
Desena i Unitat o Unitat i Centena). També cal recorcar que la conjunció i
només l’usem en la desena del 21 al 29 (vint-i-tres). Escriu els següents
cardinals: 1 , 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19,
20, 25, 30, 31, 40, 43, 50, 54, 60, 65, 70, 76, 80, 87, 90, 98, 100, 345, 456,
578.
U, dos, tres, quatre,
cinc, sis, set, huit, nou, deu, onze, dotze, tretze, catorze, quinze, setze,
désset, dihuit, dènou, vint, vint-i-cinc, trenta, trenta-u, quaranta,
quaranta-tres, cinquanta, cinquanta-quatre, seixanta, seixanta-cinc, setanta,
setanta-sis, huitanta, huitanta-set, noranta, noranta-huit, cent, tres-cents
quaranta-cinc, quatre-cents cinquanta-sis, cinc-cents setanta-huit.
9. Explica
com formem els femenins numerals ordinals. Posa algun exemple.
El femení dels
ordinals els formem afegint –na a la forma masculina que formem amb –é. Excepte
1r primer 1ª primera; 2n segon 2ª segona; 3r tercer 3ª tercer 3ª tercera, 4t
quart 4ª quarta.
Alguns exemples:
cinqué cinquena (5é 5a) onzé onzena (11é
11a) trenta-tresé trenta-tresena (33é-33ª)...
ELS GOS QUE NO
SABIA LLADRAR: SOLUCIONARI
Corregix les activitats
(recorda que ho fem amb el bolígraf roig) i fes les que se proposen.
Tot el que has de corregir i
fer està escrit amb negreta
1. Resumix el conte amb
les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
Resposta oberta
2. Com has pogut comprovar
el final del conte ha quedat obert. Escriu-ne tu un (60 paraules).
Resposta oberta
Amb el resum i el final que has fet conta-li la història a
algú de la família.
3. En
aquesta història aparéixen onomatopeies, però recordes que era una onomatopeia?
Escriu la definició i ajudant-te de l’enllaç de la història del tamboriner (la
primera), allarga el conte amb dos onomatopeies d’animals. Una onomatopeia és una paraula que imita o recrea el so de la cosa o
l’acció a què fa referència.
La resta de
l’activitat és oberta i has d’haver contat com altres dos animals, a més
d’ensenyar-lo a lladrar, l’ensenyen a imitar el seu propi so.
4. Durant
la història el gall, per ensenyar a lladrar al gos, utilitza les següents
expressions: fes com jo, escolta bé,
fixa’t en el meu bec, mira’m, procura. En quin temps verbal estan totes
elles? Quan utilitzem eixe temps verbal? Els
verbs estan en imperatiu. L’imperatiu l’usem per a donar ordres i instruccions.
5. Totes
les formes verbals esmentades en l’activitat anterior estan en segona persona
del singular. Escriu-les en la segona del plural.
tu
|
vosaltres
|
Fes com jo
|
Feu com jo
|
Escolta bé
|
Escolteu bé
|
Fixa’t en el
meu bec
|
Fixeu-vos en el meu bec
|
Mira’m
|
Mireu-me
|
procura
|
procureu
|
Conjuga els següents
verbs en imperatiu (fes-ho només en les segones persones): cantar, anar,
sentir, riure, prendre, somiar, retallar, sopar, dinar, desdejunar (fes ús del
diccionari normatiu valencià si tens dubtes)
6. Escriu,
amb un mínim cinc oracions, amb el verb en imperatiu les indicacions que li
donaries a un amic o una amiga, per a
preparar un entrepà de pernil i formatge. Ho has de fer ordenadament i que
quede molt bo.
Obri el pa per la
meitat.
Posa’l uns 30 segons
en la torradora.
Refrega una tomata
madura en les dues parts
Posa una mica d’oli
d’oliva.
Introduix una tallada
de pernil i altra de formatge
(tu pots haver-ne fet
altres i segur que el teu entrepà està boníssim)
7. Recordes
qui era el narrador en una història? Explica quin tipus de narrador conta esta
història del gos justificant la resposta. Un
narrador és qui conta la història en una narració. En aquesta història trobem
un narrador omniscient perquè ho fa en tercera persona, no forma part de la
història però ho sap tot d’ella.
8. Imagina
que el mateix gos és el narrador de la història. Com s’anomenaria el narrador?
Torna a escriure el següent fragment amb un narrador protagonista.
S’anomenaria NARRADOR
PROTAGONISTA
El gosset tornà
a intentar-ho una vegada, dues, tres. Ho intentava tots els dies. Practicava
d’amagades, des de bon matí fins la fosca nit. Algunes vegades, per fer-ho amb
més llibertat, se n’anava al bosc. Un matí, precisament quan estava
en el bosc, aconseguí llançar un quiquiriquic tan autèntic, tan bonic i
tan fort que la rabosa l’escoltà i
Ho torní a intentar
una vegada, dues, tres. Ho intentava tots els dies. Ho practicava d’amagades de
bon matí fins la fosca nit. Algunes vegades, per fer-ho amb més llibertat, me
n’anava al bosc. Un matí, precisament quan estava en el bosc, vaig aconseguir
un quiquiriquic tan autèntic, tan bonic i tan fort que la rabosa l’escoltà i
9. Indica
en quin temps verbal estan les formes subratllades en l’activitat anterior.
Quines d’elles tenen el mateix significat que el passat perifràstic? Escriu-les
en passat perifràstic.
Passat Simple: tornà,
aconseguí, escoltà
Imperfet d’Indicatiu:
intentava, practicava, anava, estava,
Les formes de Passat
Simple tenen el mateix significat que les del Passat Perifràstic: tornà,va
tornar; aconseguí, va aconseguir;
escoltà, va escoltar.
Fes l’exrcici on-line
d’aquest enllaç:
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada