tema 7 SEGON ESO


TEMA 7



  1. Completa la graella de les regles de la formació del femení amb tres exemples:


Paraules que han afegit una -a
Professor-professora



Paraules que han modificat l’última grafia en afegir una -a
Cunyat-cunyada



Paraules que han afegit -na
Veí-veïna



Paraules que canvien –e, -o, -eu per -a
Mestre-mestra



Paraules que han afegit -essa
Comte-comtessa
Alcalde-alcaldessa


Paraules que fan el femení amb –riu, -òloga
Emperador-emperadriu
Paraules amb la mateixa forma per als dos gèneres
Girafa-girafa
Paraules diferents per al masculí i per al femení
bou-vaca
Recorda que els gentilicis suís-suïssa, rus-russa són una excepció i porten dues esses.
Recorda que princesa i marquesa només porten una essa


  1. Forma el femení dels següents mots i escriu una oració amb cadascun: obrer, infermer, bomber, actor, cambrer, xic, llicenciat, pintor, gat, psicòleg i bruixot.


  1. Fixa’t en el gènere dels següents mots i escriu una oració amb cada mot en negreta de la graella:

canal: m. via d’aigua
f. conducta, canonada

llum: m. aparell
f. resplendor, claror
canalla: m. malvat, bergant
f. mainada
ordre: m. contrari de desordre
f. manament
casset: m. magnetòfon
f. cinta
paleta: m. ofici
f. eina
clau: m. peça que es clava
f. eina per obrir i tancar
pols: m. batec
f. partícules en suspensió
còlera: m. epidèmia
f. ràbia
pudor: m. modèstia
f. mala olor
coma: m. quadre clínic greu
f. altres sentits
salut: m. salutació
f. estat de l’organisme
cremallera: m. ferrocarril
f. altres sentits
son: m. dormida
f. ganes de dormir
delta: m. d’un riu
f. lletra de l’alfabet grec
terra: m. sòl, paviment
f. planeta, camp, sorra...
editorial: m. article
f. empresa
vocal: m. persona d’una junta
f. persona d’una junta, lletra
fi: m. objectiu
f. final, acabament
vall: m. excavació, fossat
f. depressió entre muntanyes


  1. Alguns mots canvien de gènere segons s’usen en castellà o en valencià. Traduix les següents oracions al valencià:
    1. He abierto una cuenta corriente en tu banco.
    2. Me duele la muela.
    3. Susúrralo al oido.
    4. Se ha hecho un análisis de sangre.
    5. Tienes una costumbre muy fea.
    6. Le he dejado el diente a Ratoncito Pérez.
    7. La corriente es muy fuerte.
    8. Cocina las legumbres todos los jueves.


  1. Podem llegir en la Viquipèdia que En lingüística, el condicional és un mode del verb en el qual les frases fan referència a situacions, fets o accions hipotètiques o possibles, i que depèn d'accions o circumstàncies passades. Conjuga, fixant-te en eles terminacions, els verbs que es proposen. Et conjuguem el verb anar perquè ho fa d’una manera diferent a la resta, com?


ANAR
(-ar)
PARLAR
(-re)
PERDRE
(-er)
PRENDRE
(-ir)
EIXIR
Aniria
-aria

-ria

-eria

-iria

Aniries
-aries

-ries

-eries

-iries

Aniria
-aria

-ria

-eria

-iria

Aniríem
-aríem

-ríem

-eríem

-iríem

Aniríeu
-aríeu

-ríeu

-eríeu

-iríeu

Anirien
-arien

-rien

-erien

-irien



Fixa’t en quines persones gramaticals porten accent gràfic. Quines són? Pensa en altres temps verbals estudiats que porten accent gràfic en les mateixes persones i digues quins són.


  1. Torna a escriure les oracions proposades posant els verbs i els subjectes en plural.
    1. El meu company decidí que estudiaria rus.
    2. Vaig anar a la platja amb la condició que no prendria el sol.
    3. Jo vaig eixir cap a Navarra on em quedaria sempre.
    4. Creies que aprendries tot en una setmana?
    5. Si pensares més faries coses més normals.


  1. Redacta un text, usant els verbs en condicional, d’allò que faries si visitares Roma. Fes-ho emprant entre 110-130 mots.


  1. Digues què faries si et trobares en aquestes situacions (usa els verbs en condicional):
    1. Et trobares un mòbil.
    2. Guanyes 100 euros en la Primitiva.
    3. Aproves l’examen de Valencià.
    4. Coneixes al teu cantant favorit.
    5. Et conviden a sopar un menjar que no t’agrada.


  1. Completa la graella amb paraules del text:
Va succeir després del ball que el príncep va organitzar en el meu honor. Ell, amb tota la bona voluntat, pensà que d’eixa manera em faria molt feliç i c
Paraules que han afegit una -a
Professor-professora



ompensaria tot el dolor i sofriment que fins aleshores havia patit jo. No va ser així, no ho va aconseguir i, en canvi, va fer que me n’adonara immediatament de que sóc una persona amb dues idees bàsiques en la meua vida: ni la genètica ni els diners poden ser les que dicten la vida del nostre món.


determinant
nom
adjectiu
verb
adverbi
preposició
pronom
quantificador


















  1. Prepareu en grups, de dos o tres persones, una entrevista on dos estudiants contesten, en condicional, a preguntes sobre el seu futur. Com en l’exemple:
    1. Periodista: Imagineu que heu aprovat l’accés a la universitat, què faríeu?
    2. Alumne/a 1: Jo intentaria entrar en la carrera de Medicina.
    3. Alumne/a 2: Jo buscaria un treball a temps parcial i estudiaria periodisme.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sessió 3: del 23 al 27 de març

Sessió 1i 2: del 25 al 31 de maig

TEMA 5 segon ESO