tema 7 SEGON ESO
TEMA 7
-
Completa la graella de les regles de la formació del femení amb tres exemples:
-
Paraules que han afegit una -aProfessor-professora
Paraules que han modificat l’última grafia en afegir una -aCunyat-cunyada
Paraules que han afegit -naVeí-veïna
Paraules que canvien –e, -o, -eu per -aMestre-mestra
Paraules que han afegit -essaComte-comtessaAlcalde-alcaldessa
Paraules que fan el femení amb –riu, -òlogaEmperador-emperadriuParaules amb la mateixa forma per als dos gèneresGirafa-girafaParaules diferents per al masculí i per al femeníbou-vaca
Recorda que els gentilicis
suís-suïssa, rus-russa són una excepció i porten dues esses.
Recorda que princesa i
marquesa només porten una essa
-
Forma el femení dels següents mots i escriu una oració amb cadascun: obrer, infermer, bomber, actor, cambrer, xic, llicenciat, pintor, gat, psicòleg i bruixot.
-
Fixa’t en el gènere dels següents mots i escriu una oració amb cada mot en negreta de la graella:
canal:
m.
via d’aigua
f.
conducta, canonada
|
llum:
m.
aparell
f.
resplendor,
claror
|
canalla:
m.
malvat,
bergant
f.
mainada
|
ordre:
m.
contrari
de desordre
f.
manament
|
casset:
m.
magnetòfon
f.
cinta
|
paleta:
m.
ofici
f.
eina
|
clau:
m.
peça que es clava
f.
eina
per obrir i tancar
|
pols:
m.
batec
f.
partícules
en suspensió
|
còlera:
m.
epidèmia
f.
ràbia
|
pudor:
m.
modèstia
f.
mala olor
|
coma:
m.
quadre
clínic greu
f.
altres
sentits
|
salut:
m.
salutació
f.
estat de l’organisme
|
cremallera:
m.
ferrocarril
f.
altres
sentits
|
son:
m.
dormida
f.
ganes
de dormir
|
delta:
m.
d’un
riu
f.
lletra
de l’alfabet grec
|
terra:
m.
sòl, paviment
f.
planeta,
camp, sorra...
|
editorial:
m.
article
f.
empresa
|
vocal:
m.
persona d’una junta
f.
persona d’una junta, lletra
|
fi:
m. objectiu
f.
final,
acabament
|
vall:
m.
excavació, fossat
f.
depressió
entre muntanyes
|
-
Alguns mots canvien de gènere segons s’usen en castellà o en valencià. Traduix les següents oracions al valencià:
-
He abierto una cuenta corriente en tu banco.
-
Me duele la muela.
-
Susúrralo al oido.
-
Se ha hecho un análisis de sangre.
-
Tienes una costumbre muy fea.
-
Le he dejado el diente a Ratoncito Pérez.
-
La corriente es muy fuerte.
-
Cocina las legumbres todos los jueves.
-
-
Podem llegir en la Viquipèdia que En lingüística, el condicional és un mode del verb en el qual les frases fan referència a situacions, fets o accions hipotètiques o possibles, i que depèn d'accions o circumstàncies passades. Conjuga, fixant-te en eles terminacions, els verbs que es proposen. Et conjuguem el verb anar perquè ho fa d’una manera diferent a la resta, com?
-
ANAR1ª(-ar)PARLAR2ª(-re)PERDRE2ª(-er)PRENDRE3ª(-ir)EIXIRAniria-aria
-ria
-eria
-iria
Aniries-aries
-ries
-eries
-iries
Aniria-aria
-ria
-eria
-iria
Aniríem-aríem
-ríem
-eríem
-iríem
Aniríeu-aríeu
-ríeu
-eríeu
-iríeu
Anirien-arien
-rien
-erien
-irien
Fixa’t en quines persones
gramaticals porten accent gràfic. Quines són? Pensa en altres temps
verbals estudiats que porten accent gràfic en les mateixes persones
i digues quins són.
-
Torna a escriure les oracions proposades posant els verbs i els subjectes en plural.
-
El meu company decidí que estudiaria rus.
-
Vaig anar a la platja amb la condició que no prendria el sol.
-
Jo vaig eixir cap a Navarra on em quedaria sempre.
-
Creies que aprendries tot en una setmana?
-
Si pensares més faries coses més normals.
-
-
Redacta un text, usant els verbs en condicional, d’allò que faries si visitares Roma. Fes-ho emprant entre 110-130 mots.
-
Digues què faries si et trobares en aquestes situacions (usa els verbs en condicional):
-
Et trobares un mòbil.
-
Guanyes 100 euros en la Primitiva.
-
Aproves l’examen de Valencià.
-
Coneixes al teu cantant favorit.
-
Et conviden a sopar un menjar que no t’agrada.
-
-
Completa la graella amb paraules del text:
Va
succeir després del ball que el príncep va organitzar en el meu
honor. Ell, amb tota la bona voluntat, pensà que d’eixa manera em
faria molt feliç i c
Paraules
que han afegit una -a
|
Professor-professora
|
ompensaria tot el dolor i sofriment que fins
aleshores havia patit jo. No va ser així, no ho va aconseguir i, en
canvi, va fer que me n’adonara immediatament de que sóc una
persona amb dues idees bàsiques en la meua vida: ni la genètica ni
els diners poden ser les que dicten la vida del nostre món.
-
determinantnomadjectiuverbadverbipreposiciópronomquantificador
-
Prepareu en grups, de dos o tres persones, una entrevista on dos estudiants contesten, en condicional, a preguntes sobre el seu futur. Com en l’exemple:
-
Periodista: Imagineu que heu aprovat l’accés a la universitat, què faríeu?
-
Alumne/a 1: Jo intentaria entrar en la carrera de Medicina.
-
Alumne/a 2: Jo buscaria un treball a temps parcial i estudiaria periodisme.
-
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada