Sessió 3: del 23 al 27 de març

Sessió 3 (setmana del 23 al 27 de març)
CORRECCIONS
Recorda que corregim en roig. Si algun exercici el tens molt malament seria convenient que el tornares a fer.
Si tens possibilitat d’escriure en un ordinador et recomanem que les activitats de redactar les escrigues en un processador de text i que li passes el corrector.
EL TAMBORINER MÀGIC: SOLUCIONARI
Corregix les activitats (recorda que ho fem amb el bolígraf roig) i fes les que se proposen.
Tot el que has de corregir i fer està escrit amb negreta
1.       Resumix el conte amb les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).

Resposta oberta
2.       Com has pogut comprovar el final del conte ha quedat obert. Escriu-ne tu un (60 paraules).

Resposta oberta
Amb el resum  i el final que has fet conta-li la història a algú de la família.

3.       En el conte apareixen tres personatges, els bandolers, que volen robar el tamboriner. Al llarg de tota la història el narrador es refereix a ells de diferents maneres. Quines són? Quin nom reben les paraules que, malgrat ser diferents, tenen el mateix significat?
Bandolers, lladres, roders i bandits.  Estes paraules són sinònimes.

4.       Escriu tres paraules sinònimes per a cada mot de la taula:
savi
gran
olor
aprovar
suspendre
Llest
Major
Fragància
superar
Anul·lar
Sabut
Alt
Pudor
acceptar
interrompre
culte
Enorme
flaire
garantir
congelar
Escriu una oració amb els sinònims de l’última fila

5.       Una  onomatopeia,  segons els DNV, és la Paraula que imita o recrea el so de la cosa o l'acció a què fa referència. En la història en trobem una, quina és? A què fa referència?.
Tampatantam. Fa referència al so del tambor quan es toca.
6.       Busca en aquest enllaç  10 onomatopeies que t’agraden i escriu una oració amb cadascuna d’elles.
Resposta oberta
7.       Escriu tots els verbs que apareixen en el primer paràgraf i digues a quin temps verbal pertanyen.
Els verb són: havia, tornava, era, tenia, estava i escotava. Tots pertanyen a l’Imperfet d’indicatiu.
8.       Conjuga els verbs de la graella en IMPERFET D’INDICATIU
RENTAR
ADMETRE
CÓRRER
EIXIR
Rentava
Admetia
Corria
Eixia
rentaves
Admeties
Corries
Eixies
Rentava
Admetia
Corria
Eixia
Rentàvem
Admetíem
Corríem
Eixíem
Rentàveu
Admetíeu
Corríeu
Eixíeu
rentaven
admetien
corrien
eixien
Busca al diccionari el significat dels verbs anteriors i escriu dues oracions amb cadascun d’ells en el temps d’IMPERFET. Has de procurar que en les oracions es veia clarament el significat del verb, és a dir, no serien correctes oracions com: Rentava molt

9.       Copia en una columna totes les paraules que apareguen al text que fan referència a parts del cos humà. Fes una columna al costat canviant-les de nombre.

Mà                         mans
Orella                   orelles
Nas                       nassos
Peu                       peus

Canvia el nombre de les parts del cos que apareixen en el dibuix


SOLUCIONARI: PINOTXO L’ASTUT

Corregix les activitats (recorda que ho fem amb el bolígraf roig) i fes les que se proposen.
Tot  el que has de corregir i fer està escrit amb negreta
10.    Resumix el conte amb les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).

Resposta oberta
11.    Com has pogut comprovar el final del conte ha quedat obert. Escriu-ne tu un (60 paraules).

Resposta oberta
Amb el resum  i el final que has fet conta-li la història a algú de la família.
12.   En el conte pots trobar cinc paraules subratllades. Totes elles acompanyen a un substantiu i indiquen una qualitat del mateix. Quina és la categoria gramatical a la que pertanyen estes paraules subratllades? adjectius
13.   Flexiona en gènere i nombre les paraules subratllades:
Masculí singular
Femení singular
Masculí plural
Femení plural
Vell
Vella
Vells
Velles
Just
Justa
Justs-justos
Justes
Acceptable
acceptable
acceptables
Acceptables
Especialitzat
especialitzada
Especialitzats
Especialitzades
blanc
blanca
blancs
blanques

14.   Fes una llista de 10 substantius i escriu-los a cadascun 3 adjectius.
Resposta oberta
Classifica els adjectius que has escrit segons:
o   Tenen 4 formes diferents quan el flexionen en gènere i nombre: vell, justa
o   Tenen la mateixa forma per al masculí que per al femení: acceptable.
o   Pots practicar el gènere de l’adjectiu en aquest enllaç: http://enxaneta.info/activitats/adjectiu-masculi/22
o   Pots practicar el nombre de l’adjectiu en aquest enllaç:  http://enxaneta.info/activitats/adjectius-plural/23

15.   La majoria dels verbs del conte estan en IMPERFET D’INDICATIU i et proposem que tornes a escriure els dos primers paràgrafs fent ús del temps PRESENT D’INDICATIU. Hi haurà alguns verbs que no podràs posar-los en este temps i hauràs de fer ús del que millor s’adapte a la història. La cosa començaria així: Hi ha un ninot de nom Pinotxo. Però no el del llibre de Pinotxo, altre. També... és de fusta, però és el mateix. No l’ha fet Gepeto, s’ha fet ell sol. També ell diu mentides, com el famós ninot, i cada vegada que les diu se li fa el nas més llarg de manera molt visible, però és altre Pinotxo: tant se li allarga el nas que, a més d’espantar.se, plorar, demanar ajuda a la Fada, etc. agafa un ganivet, o serra, i es talla un bon tros de nas. És de fusta, no? Així que no pot sentir dolor.
16.   Repassa en la teua llibreta la conjugació del PRESENT D’INDICATIU dels verbs de la tercera conjugació. Fixa’t en les dues formes de fer-ho segons els verbs ho facen de forma pura o incoativa. Conjuga el verb BULLIR (pur) i el verb ASSENTIR (incoatiu)
BULLIR:  bull, bulls, bull, bullim, bulliu, bullen
ASSENTIR: assentisc, assentixes, assentix, assentim, assentiu, assentixen

Explica amb les teues paraules el significat d’estos verbs.

17.   En el text trobem la paraula fusta i la paraula fuster. Quin significat tenen? Un fuster és la persona que treballa amb la fusta (matèria prima que s’extrau del tronc dels arbres). Madera i ebanista
18.   Per formar el nom de les professions unim sufixos al nom o verb d’on deriven. D’aquesta manera de fusta fem fuster o fustera. Escriu el nom de les professions amb els sufixos que et proposem en la graella:
-er / -era
Fuster- fustera
Infermer -infermera
Camioner -camionera
Fruiter- fruitera
-ista
dentista
taxista
Anestesista
telefonista
-dor / -dora
Pescador- pescadora
Animador -animadora
Estibador- estibadora
Senador - senadora
-ant /-ent
vigilant
aprenent
Estudiant -estudianta
Comerciant comercianta
Comprova en el diccionari normatiu valencià que les professions que has escrit estan ben escrites en valencià. Tria’n una de cada grup i explica breument  (entre tres i cinc  oracions) quines són les tasques que realitzen habitualment.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sessió 1i 2: del 25 al 31 de maig

TEMA 5 segon ESO