Sessió 2: setmana del 30/03 al 3 d'abril

EL GOS QUE NO SABIA LLADRAR (Gianni Rodari, Contes per a jugar)
Hi havia una vegada un gos que no sabia lladrar. No lladrava, no miolava, no mugia, no renillava, no sabia dir res. Era un gosset solitari, a saber com havia anat a parar en una regió sense gossos. Però ell no se n’havia adonat que li faltava alguna cosa. Els altres eren els que li ho feien notar. Li deien:
- Però tu no lladres?
- No ho sé... soc foraster...
- Vaja quina contestació. No saps que els gossos lladren?
- Per a què?
- Lladren perquè són gossos. Lladren als rodamons que estan de pas, als gats, a la lluna plena. Lladren quan estan contents, quan estan nerviosos, quan estan enfadats. Generalment de dia, però també de nit.
- No dic jo que no, però jo...
- Però tu, què? Tu eres un fenomen, escolta el que et dic: un dia d’estos eixiràs en les notícies.
El gos no sabia com contestar a estes crítiques. No sabia lladrar i no sabia què fer per aprendre.
- Fes com jo –li digué una vegada un gall que sentia llàstima per ell. I llançà dos o tres sonors quiquiriquic.
- Em sembla difícil –va dir el gosset.
- Que va, és facilíssim! Escolta bé i fixat en el meu bec.
- Vinga, mira’m i procura imitar-me.
El gall llançà altre quiquiriquic.
El gos intentà fer el mateix, però només li eixí de la boca un desafinat quéqué que va fer eixir les gallines mortes de por.
- No et preocupes –digué el gall- per a ser la primera vegada està molt bé. Vinga, tornar-ho a intentar.
El gosset tornà a intentar-ho una vegada, dues, tres. Ho intentava tots els dies. Practicava d’amagades, des de bon matí fins la fosca nit. Algunes vegades, per fer-ho amb més llibertat, se n’anava al bosc. Un matí, precisament quan estava en el bosc, aconseguí llançar un quiquiriquic tan autèntic, tan bonic i tan fort que la rabosa l’escoltà i es digué: “Per fi el gall ha vingut a veure’m. Correré a donar-li les gràcies per la visita...” I immediatament es ficà a córrer, però no va oblidar-se’n de dur la forquilla, el ganivet i el torcaboques perquè per a una rabosa no existeix menjar més suculent que un bon gall. És lògic que no li pegara molt bé veure el gos a més d’un gall, tombat sobre la seua cua, llançant un darrere d’altre aquells quiquiriquic.
- Ah –digué la rabosa-, però què estàs fent, m’has posat una trampa.
- Una trampa?
- Clar que sí. M’has fet creure que hi havia un gall perdut en el bosc i t’has amagat per atrapar-me. Menys mal que ho he vist a temps. Però això que fas és una caça deslleial. Normalment els gossos lladren per avisar-me de l’arribada dels caçadors.
- T’assegure que jo... Veuràs, no pensava en absolut caçar. Ha vingut per a fer exercicis.
- Exercicis? De quin tipus?
- M’entrene per aprendrea lladrar. Ja quasi he aprés, mira que bé ho faig.
I de nou un sonoríssim quiquiriquic.
La rabosa creia que anava a pixar-se de riure. Es rebolcava pel sol, s’agafava la panxa, es mossegava els bigots i la cua. El nostre gosset se sentí tan ridícul que va marxar en silencia, amb el morro baix i les llàgrimes en els ulls.
Per allí prop hi havia un cucut. El veié passar i li feu llàstima:
- Què t’han fet?
- Res.
- Aleshores, per què estàs tan trist?
- Doncs.. el que passa... és que no soc capaç de lladrar. Ningú m’ensenya.
- Si és només per això, jo t’ensenye... Escolta bé com ho faig i tracta de fer-ho com jo: cucut, cucut, cucut... ho has comprés?
- Em sembla fàcil.
- Facilíssim. Jo sabia fer-ho, fins i tot, quan era xicotet. Prova, prova
- Cu.. –feu el gos-, cu...
Assajant aquell dia, assajà l’endemà. Passada una setmana ja li eixia prou bé. Estava molt content i pensava: “Per fi, per fi comence a lladrar de veritat. Ja no podran tornar a prendre’m el pel”.
Justament en aquells dies es va obrir la veda. Arribaren al bosc molts caçadors, també d’eixos que disparen a tot el que escolten i veuen. Dispararien a un rossinyol, sí que ho farien. Passa un caçador d’eixos, escolta eixir d’un arbust cucut..., apunta l’escopeta i   –bang! bang!- dispara dos trets.
Afortunadament els perdigons no el tocaren. Només li passaren fregant-li les orelles. El gos començà a córrer. Però estava molt sorprés: “Eixe caçador deu estar boig, dispara fins i tot els gossos que lladren...”
Mentre tant el caçador buscava el pardal. Estava convençut d’haver-lo mort.
- Deu haver-se’l emportat eixe maleït gos, a saber d’on haurà eixit –deia enfadat. I per a desfogar la seua ràbia disparà contra un ratolinet que havia tret el cap fora del seu cau, però no el va tocar.
El gos corria, corria...
ACTIVITATS
Llig amb atenció el conte anterior i realitza les següents activitats. Les activitats les has de realitzar en la llibreta com ho fem habitualment a classe: Copiar l’enunciat en negre i contestar en blau.
1.       Resumix el conte amb les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
2.       Com has pogut comprovar el final del conte ha quedat obert. Escriu-ne tu un (60 paraules).
3.       En aquesta història aparéixen onomatopeies, però recordes que era una onomatopeia? Escriu la definició i ajudant-te de l’enllaç de la història del tamboriner (la primera), allarga el conte amb dos onomatopeies d’animals.
4.       Durant la història el gall, per ensenyar a lladrar al gos, utilitza les següents expressions: fes com jo, escolta bé, fixa’t en el meu bec, mira’m, procura. En quin temps verbal estan totes elles? Quan utilitzem eixe temps verbal?
5.       Totes les formes verbals esmentades en l’activitat anterior estan en segona persona del singular. Escriu-les en la segona del plural.
tu
vosaltres
Fes com jo
Feu com jo
Escolta bé

Fixa’t en el meu bec

Mira’m

procura


6.       Escriu, amb un mínim cinc oracions, amb el verb en imperatiu les indicacions que li donaries a  un amic o una amiga, per a preparar un entrepà de pernil i formatge. Ho has de fer ordenadament i que quede molt bo.
7.       Recordes qui era el narrador en una història? Explica quin tipus de narrador conta esta història del gos justificant la resposta.
8.       Imagina que el mateix gos és el narrador de la història. Com s’anomenaria el narrador? Torna a escriure el següent fragment amb un narrador protagonista.
El gosset tornà a intentar-ho una vegada, dues, tres. Ho intentava tots els dies. Practicava d’amagades, des de bon matí fins la fosca nit. Algunes vegades, per fer-ho amb més llibertat, se n’anava al bosc. Un matí, precisament quan estava en el bosc, aconseguí llançar un quiquiriquic tan autèntic, tan bonic i tan fort que la rabosa l’escoltà i
9.       Indica en quin temps verbal estan les formes subratllades en l’activitat anterior. Quines d’elles tenen el mateix significat que el passat perifràstic? Escriu-les en passat perifràstic.
10.   Molts tutorials, encara que no parlen, també donen ordres i instruccions, fixa’t en este: https://www.youtube.com/watch?v=lwlNyI59RBg



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sessió 3: del 23 al 27 de març

Sessió 1i 2: del 25 al 31 de maig

TEMA 5 segon ESO