Sessió 1: del 29/03 al 3 d'abril

AQUELLS POBRES FANTASMES (Gianni Rodari, Contes per a jugar)
En el planeta Bort vivien molts fantasmes. Vivien? Bé, és un dir perquè el que feien era anar tirant. Habitaven, com fan els fantasmes de tot arreu, en algunes grutes, en castells en runes, en una torre abandonada, en andanes. En fer-se les dotze de la nit eixien dels seus refugis i es passejaven pel planeta Bort, per espantar els bortians.
Però els bortians no s’espantaven. Eren gent progressista i no creien en els fantasmes. Si els veien, els prenien el pèl, fins que els feien fugir avergonyits.
Per exemple, un fantasma feia grinyolar les cadenes, produint un so horriblement trist. Enseguideta un bortià li cridava: -Eh, fantasma, les teues cadenes tenen necessitat d’una poquet d’oli.
Suposem que altre fantasma agitava de manera molt sinistra un llançol blanc. I un bortià, inclús xicotet, li cridava: - Però què fas, fantasma, posa eixe llançol en la llavadora. Necessita sotmetre’s a un  programa llarg.
En acabar la nit els fantasmes es trobaven en els seus refugis, cansats, mortificats, amb l’ànim més baix que mai. I venien les queixes, els laments i els plors.
- És increïble! Sabeu què m’ha dit una senyora que prenia la fresca en un balcó?“Alerta, que vas retardat, m’ha dit, el teu rellotge s’endarrerix.  No teniu un fantasma rellotger que us faça les reparacions?”
- I a mi? M’han deixat una nota en la porta amb un pos-it que deia: Distingit senyor fantasma, quan haja acabat el seu passeig tanque la porta; l’altra nit la va deixar oberta i la casa es va omplir de gats rodamons que es van veure la llet del nostre gatet”.
- Ja no es té respecte als fantasmes.
- S’ha perdut la fe
- Cal que fem alguna cosa.
- Anem a veure, què podem fer?
Algú proposà fer una marxa de protesta. Altre va suggerir fer sonar a l’hora totes les campanes del planeta, i d’aquesta manera no deixarien dormir als bortians.
Finalment va prendre la paraula el fantasma més vell i més savi.
- Senyores i senyors –es va dir mentre es cosia un esgarro en el llançol vell. Mai més podrem espantar els bortians. S’han acostumat als nostres sorolls, se saben tots els nostres trucs, no els impressionen les nostres processons. No. Ja no tenim res a fer... ací.
- Què vol dir amb ací?
- Vull dir en este planeta. Cal que migrem, que ens n’ anem...
- Clar, però igual acabem en un planeta habitat únicament per mosques i mosquits.
- No senyor: conec el planeta ideal!
- El nom! El nom!
- S’anomena planeta Terra. El veieu, allà baix, eixe puntet blau? És aquell. Sé per una persona segura i digna de confiança que en la Terra viuen milions de xiquetes i xiquets que només escoltar parlar dels fantasmes amaguen el cap a sota dels llançols.
- Quina meravella!
- Però, serà veritat?
- M’ho ha dit un individu –digué el vell fantasma- que mai diu mentides.
- A votar! A votar! –cridaren des de molts llocs.
- Què és el que hem de votar?
- Qui estiga d’acord en emigrar al planeta Terra que moga una punta del seu llançol. Espereu que us conte... un, dos, tres...quaranta... quaranta mil... quaranta milions.. Hi ha algú en contra? Un, dos... Aleshores la immensa majora n’està d’acord: Ens n’ anem!
- Els que no estan d’acord també han d’anar?
- Naturalment: la minoria ha de seguir  la majoria.
- Quan marxarem?
- Demà, només es faça de nit.
I la nit següent, abans de què traguera el cap alguna lluna (el planeta Bort en té catorze; no sabem com s’entenen per a girar al seu voltant sense xocar-se), els fantasmes bortians es posaren en fila, van moure els seus llançols com ales silencioses... i començaren el seu viatge, en l’espai, com si foren blancs míssils.
- No ens equivocarem de camí, eh?
- No patiu ni passeu pena: el vell coneix els camins del cel com els forats dels seus llançols.

ACTIVITATS
Llig amb atenció el conte anterior i realitza les següents activitats. Les activitats les has de realitzar en la llibreta com ho fem habitualment a classe: Copiar l’enunciat en negre i contestar en blau.
1.       Resumix el conte amb les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
2.       Com has pogut comprovar el final del conte ha quedat obert. Escriu-ne tu un (60 paraules).
3.       En quin planeta viuen els fantasmes? Quin nom reben els habitants d’eixe planeta? La paraula que designa el lloc d’origen d’una persona s’anomena gentilici. Escriu el gentilici dels següents llocs (busca en un diccionari si tens dubtes):
València: valencià
Alacant:
Castelló:
Europa:
Asia:
Àfrica:
Amèrica:
França:
Andorra:
Madrid:

Burgos:
Colòmbia:
Argentina:
Marroc:
Xina:

Bolívia:
Índia:
Japó
Albacete
Conca


4.       Recorda que els gentilicis, al ser adjectius, tenen flexió de gènere i nombre, és a dir, poden ser masculins, femenins, singular i plurals. Escriu 10 oracions utilitzant gentilicis diferents als de l’activitat anterior. Fes com en l’exemple:
Els cotxes alemanys són molt ràpids.

5.       Al llarg del text trobaràs 10 verbs subratllats. Fes com en l’exemple:
Fan:  Del verb  fer de la 2ª conjugació. Present d’indicatiu. 3ª persona del plural.

6.       El present d’indicatiu d’alguns verbs es conjuga d’una manera un poc irregular. Conjuga el Present d’Indicatiu del verbs que es proposen en la graella i comprova, igual que fem a classe, si els tens bé en el DICCIONARI NORMATIU VALENCIÀ:
CONÉIXER
ENTENDRE
BEURE
VEURE
VENDRE
Conec




Coneixes




Coneix




Coneixem




Coneixeu




coneixen





7.       En la història un personatge diu: “Naturalment: la minoria ha de seguir  la majoria”. A què es refereixen? Estàs d’acord amb eixa afirmació? Explica-ho amb cinc oracions.
8.       El narrador per a contar-nos la història fa servir en diferents ocasions determinants numerals. Recorda la regla de D-U-C (el guionet el posem entre: Desena i Unitat o Unitat i Centena). També cal recorcar que la conjunció i només l’usem en la desena del 21 al 29 (vint-i-tres). Escriu els següents cardinals: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 25, 30, 31, 40, 43, 50, 54, 60, 65, 70, 76, 80, 87, 90, 98, 100, 345, 456, 578.
9.       Explica com formem els femenins numerals ordinals. Posa algun exemple.
10.   Per acabar esta classe et proposem veure aquesta pel·lícula muda de fantasmes.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sessió 3: del 23 al 27 de març

Sessió 1i 2: del 25 al 31 de maig

TEMA 5 segon ESO