Sessió 1: del 29/03 al 3 d'abril
AQUELLS POBRES FANTASMES (Gianni Rodari, Contes per a jugar)
En el planeta
Bort vivien molts fantasmes. Vivien? Bé, és un dir perquè el que feien era anar
tirant. Habitaven, com fan els fantasmes de tot arreu, en algunes
grutes, en castells en runes, en una torre abandonada, en andanes. En fer-se
les dotze de la nit eixien dels seus refugis i es passejaven pel planeta Bort,
per espantar els bortians.
Però els
bortians no s’espantaven. Eren gent progressista i no creien en els fantasmes.
Si els veien, els prenien el pèl, fins que els feien fugir avergonyits.
Per exemple,
un fantasma feia grinyolar les cadenes, produint un so horriblement trist. Enseguideta
un bortià li cridava: -Eh, fantasma, les teues cadenes tenen necessitat
d’una poquet d’oli.
Suposem que
altre fantasma agitava de manera molt sinistra un llançol blanc. I un bortià,
inclús xicotet, li cridava: - Però què fas, fantasma, posa eixe llançol
en la llavadora. Necessita sotmetre’s a un
programa llarg.
En acabar la
nit els fantasmes es trobaven en els seus refugis, cansats, mortificats, amb
l’ànim més baix que mai. I venien les queixes, els laments i els plors.
- És
increïble! Sabeu què m’ha dit una senyora que prenia la fresca en un
balcó?“Alerta, que vas retardat, m’ha dit, el teu rellotge s’endarrerix. No teniu un fantasma rellotger que us faça
les reparacions?”
- I a mi?
M’han deixat una nota en la porta amb un pos-it que deia: Distingit senyor
fantasma, quan haja acabat el seu passeig tanque la porta; l’altra nit la va
deixar oberta i la casa es va omplir de gats rodamons que es van veure la
llet del nostre gatet”.
- Ja no es té
respecte als fantasmes.
- S’ha perdut
la fe
- Cal que fem
alguna cosa.
- Anem a
veure, què podem fer?
Algú proposà
fer una marxa de protesta. Altre va suggerir fer sonar a l’hora totes les
campanes del planeta, i d’aquesta manera no deixarien dormir als bortians.
Finalment va
prendre la paraula el fantasma més vell i més savi.
- Senyores i
senyors –es va dir mentre es cosia un esgarro en el llançol vell. Mai més podrem
espantar els bortians. S’han acostumat als nostres sorolls, se saben tots els
nostres trucs, no els impressionen les nostres processons. No. Ja no tenim res
a fer... ací.
- Què vol dir
amb ací?
- Vull dir en
este planeta. Cal que migrem, que ens n’ anem...
- Clar, però
igual acabem en un planeta habitat únicament per mosques i mosquits.
- No senyor: conec
el planeta ideal!
- El nom! El
nom!
- S’anomena
planeta Terra. El veieu, allà baix, eixe puntet blau? És aquell. Sé per una
persona segura i digna de confiança que en la Terra viuen milions de xiquetes i
xiquets que només escoltar parlar dels fantasmes amaguen el cap a sota dels
llançols.
- Quina
meravella!
- Però, serà
veritat?
- M’ho ha dit
un individu –digué el vell fantasma- que mai diu mentides.
- A votar! A
votar! –cridaren des de molts llocs.
- Què és el
que hem de votar?
- Qui estiga
d’acord en emigrar al planeta Terra que moga una punta del seu llançol. Espereu
que us conte... un, dos, tres...quaranta... quaranta mil... quaranta milions..
Hi ha algú en contra? Un, dos... Aleshores la immensa majora n’està d’acord:
Ens n’ anem!
- Els que no
estan d’acord també han d’anar?
- Naturalment:
la minoria ha de seguir la majoria.
- Quan
marxarem?
- Demà, només
es faça de nit.
I la nit
següent, abans de què traguera el cap alguna lluna (el planeta Bort en té
catorze; no sabem com s’entenen per a girar al seu voltant sense xocar-se), els
fantasmes bortians es posaren en fila, van moure els seus llançols com ales
silencioses... i començaren el seu viatge, en l’espai, com si foren blancs
míssils.
- No ens equivocarem
de camí, eh?
- No patiu ni
passeu pena: el vell coneix els camins del cel com els forats dels seus
llançols.
ACTIVITATS
Llig amb atenció
el conte anterior i realitza les següents activitats. Les activitats les has de
realitzar en la llibreta com ho fem habitualment a classe: Copiar l’enunciat en
negre i contestar en blau.
1. Resumix
el conte amb les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
2. Com
has pogut comprovar el final del conte ha quedat obert. Escriu-ne tu un (60 paraules).
3. En
quin planeta viuen els fantasmes? Quin nom reben els habitants d’eixe planeta?
La paraula que designa el lloc d’origen d’una persona s’anomena gentilici. Escriu el gentilici
dels següents llocs (busca en un diccionari
si tens dubtes):
València:
valencià
|
Alacant:
|
Castelló:
|
Europa:
|
Asia:
|
Àfrica:
|
Amèrica:
|
França:
|
Andorra:
|
Madrid:
|
Burgos:
|
Colòmbia:
|
Argentina:
|
Marroc:
|
Xina:
|
Bolívia:
|
Índia:
|
Japó
|
Albacete
|
Conca
|
4. Recorda
que els gentilicis, al ser adjectius, tenen flexió de gènere i nombre, és a
dir, poden ser masculins, femenins, singular i plurals. Escriu 10 oracions
utilitzant gentilicis diferents als de l’activitat anterior. Fes com en
l’exemple:
Els cotxes alemanys
són molt ràpids.
5. Al
llarg del text trobaràs 10 verbs subratllats. Fes com en l’exemple:
Fan: Del verb fer de la 2ª conjugació. Present d’indicatiu.
3ª persona del plural.
6. El
present d’indicatiu d’alguns verbs es conjuga d’una manera un poc irregular. Conjuga el Present
d’Indicatiu del verbs que es proposen en la graella i comprova, igual que fem a
classe, si els tens bé en el DICCIONARI NORMATIU VALENCIÀ:
CONÉIXER
|
ENTENDRE
|
BEURE
|
VEURE
|
VENDRE
|
Conec
|
|
|
|
|
Coneixes
|
|
|
|
|
Coneix
|
|
|
|
|
Coneixem
|
|
|
|
|
Coneixeu
|
|
|
|
|
coneixen
|
|
|
|
|
7. En
la història un personatge diu: “Naturalment: la minoria ha de seguir la majoria”. A què es refereixen? Estàs
d’acord amb eixa afirmació? Explica-ho amb cinc oracions.
8. El
narrador per a contar-nos la història fa servir en diferents ocasions
determinants numerals. Recorda la regla de D-U-C (el guionet el posem entre:
Desena i Unitat o Unitat i Centena). També cal recorcar que la conjunció i
només l’usem en la desena del 21 al 29 (vint-i-tres). Escriu els següents
cardinals: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19,
20, 25, 30, 31, 40, 43, 50, 54, 60, 65, 70, 76, 80, 87, 90, 98, 100, 345, 456,
578.
9. Explica
com formem els femenins numerals ordinals. Posa algun exemple.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada